Doet u zaken online? Let op de regels!

Doet u zaken online? Let op de regels!

Verkoopt u ook producten via een webwinkel, dan is het goed om eens te kijken of u voldoet aan de regels voor online verkoop. Medio 2014 zijn die regels gewijzigd en één van de belangrijkste wijzigingen is dat de cliënt na ontvangst van zijn bestelling 14 dagen bedenktijd heeft. Tijdens deze twee weken kan de koper zonder opgaaf van reden de overeenkomst opzeggen. Hiervoor moet u een modelformulier op uw site beschikbaar hebben. Maakt de cliënt gebruik van de bedenktijd, dan moet u binnen 14 dagen het aankoopbedrag retourneren en als de gehele bestelling wordt teruggestuurd ook de kosten van retourzending terugbetalen. Terugbetalen mag niet in de vorm van een tegoedbon tenzij ook de cliënt met een bon heeft betaald. De bedenktijd is niet van toepassing bij goederen die niet geschikt zijn om te retourneren om bijvoorbeeld hygiënische redenen.

Ook de regels voor de informatieverstrekking zijn aangescherpt. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar gelang het product dat u aanbiedt. Voor digitale producten, diensten en abonnementen gelden namelijk specifieke regels. Ook zijn er maximum tarieven gesteld aan telefonische informatieverstrekking. De tarieven zijn afhankelijk van het feit of u wel of niet een 0900 nummer gebruikt. Een volledige opsomming van de regels gaat in dit verband te ver. U kunt meer lezen op de site van Autoriteit Consument & Markt.